Euron kriittiset hetket lähenevät - entä jatko?
Keskustelin lauantaina pitkään ja hartaasti entisen yliopisto-opettajani ja nykyisen Eurooppa-tutkimuksen verkoston johtajan Juhana Aunesluoman kanssa Euroopan tilanteesta. Hän vertasi tilannetta kesään 1939. Ei sotilaallisesti, vaan siinä mielessä, että jokainen meistä tuntee luissaan, että jotain sellaista mullistavaa tulee tapahtumaan, johon ei voi itse vaikuttaa juuri mitenkään.
Aunesluoma vertasi tunnetta usvassa purjehtimiseen. Siltä tosiaan tuntuu. Tunne siitä, että kohta rysähtää, on voimakas. Epävarmuuden ilmapiiriä korostaa, ettei kukaan ole osannut määrittää, milloin rysähtää. Erityisen häiritseväksi kaiken tekee, ettei kukaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan.
Sunnuntaina Wolfgang Münchau antoi Financial Timesin kolumnissaan eurolle armonaikaa joulukuun 9. päivään asti. Samaa näkemystä toisti tänään Olli Rehn. Tämä arvio perustuu siihen, että 9.12.2011 järjestettävältä huippukokoukselta odotetaan tuloksia, jotka joko vakauttavat tilanteen tai syöksevät yhteisvaluutan tuhoon.
Ohessa on kaksi kuvaajaa, joiden on tarkoitus ilmentää sitä tilannetta, jossa juuri nyt olemme. Kukaan ei voi väittää tietävänsä, mitä taloudessa tapahtuu lähivuosien aikana, mutta seuraavat kymmenen päivää jäävät historiaan hetkinä, jolloin ne valinnat tehdään, joiden seurauksia me kaikki joudumme kantamaan kenties koko elämämme ajan.
Kummankaan kuvaajan tarkoitus ei ole antaa ymmärtää, että tilanne olisi räjähtämässä käsiin. Päinvastoin. Kuvaajien tarkoitus on näyttää, että on olemassa lukemattomia vaihtoehtoisia kehityskulkuja. Se, mitä lopulta tapahtuu, riippuu aina valitusta politiikasta - ja vain hyvin harvoin puhtaasti sattumasta.
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
Jälkimmäisestä käyrästä päätellen tilanne 2008 oli jo valmiiksi pahempi kuin 1991, jolloin käytiin syvällä. Nyt, kun tilannetta on tekohengitetty 3 vuotta massiivisella lainanotolla, tulevaisuus näyttää järkyttävältä. Eikä nyt ole kyse tämän maan omasta kriisistä vaan koko maapallon kiertävästä taloustsunamista.
No, nyt vain seuraan tilannetta koska varauduin näihin tapahtumiin jo keväällä. Nyt ne sitten tapahtuvat.
Kun laskee yhteen valtion, kuntien ja yksityisten velat niin summa ei ole ollenkaan olematon.
Minusta kansantalouden tulisi toimia niinkuin yksilön: syö sen minkä tienaa. Käytännössä näin ei toimita ja siksi aina välillä tulee inhimillistä hätää aiheuttavia kriisejä, talousromahduksia ja sotia.
"Minusta kansantalouden tulisi toimia niinkuin yksilön: syö sen minkä tienaa."
Helpommin sanottu kuin tehty. Ja oikeastaan mahdotonta kiinteän valuuttakurssin kansantaloudessa, jolta on viety devalvation mahdollisuus kansantalouden tilanteessa, jossa ei ole kilpailukykyä.
Kansantaloudellisesti ei voi olla ylijäämiä, jotka eivät olisi toisten alijäämiä. Niinpä Saksan ylijäämä ovat E-Euroopan alijäämiä (näin valtaosin eli unohtaen EU:n ulkopuolisen ulkomaankaupan).
Lääkkeeksi tarjotaan tiukkaa budjettikuria. Esim. Portugali teki tiukan budejetin. Markkinareaktio? Kielteinen. Miksi? Lääke pahentaa tautia eli supistaa kansantaloutta, kun sitä pitäisi laajentaa vajeiden kattamiseksi. Oikea ja ainut lääke on devalvaatio eli euron heittäminen helvettiin, minne se kuuluukin.
Devalvaatio ja tiukka budjettikuri on oikea lääkitys.
Kun euro 20 vuotta sitten rakennettiin, niin silloin maailman johtavat talousasiantutijat (Stieglitz, Krugman, Nouriel, Friedman jne) totesivat siitä. Ei onnistu pitkän päälle. Ei tietenkään. Se on vastoin kaikkea taloudellista järkeä.
Mutta euro olikin ja on poliittinen konstruktio.
V. 1989 loppuvuodesta Neuvostoblokki oli romahtamaisillaan. Silloin esim. HS julkaisi suuren uutisen: Ranska yrittää estää (niinkuin aina ennenkin) Saksan yhdistymisen.
Ranska ei onnistunut, vaan Saksa yhdistyi. Niinpä Ranska vaati yhteistä valuuttaa, euroa, Saksan voiman kammitsoimiseksi ja oman Ranska-keskeisen Länsi-Euroopan säilyttämiseksi. Ja Helmut Kohl suostui.
Ja tässä nyt olemme. Suomi maksaa itsensä kuoliaaksi tukeakseen poliittista hevonpaskaa eli euroa. Mitä h-vettiä Suomelle kuuluu Saksan ja Ranskan väliset suhteet (eli euro)?
Mutta mukaeliitin mielestä meidän on oltava ytimessä! Miksi? Ei Suomi ole mikään sontakuoriainen. Jos Suomen mukaeliitti sitä haluaa olla, niin mikäs siinä.
Mutta Suomen on syytä käyttää järkeään ja olla vain ETA:n jäsen Norjan tapaan (Sveitsi on ETA:n liitännäisjäsen kuten Suomi aikoinaan EFTA:n). "Euroopan talousalue (ETA) laajentaa Euroopan unionin yhteismarkkinat EU:n jäsenmaiden lisäksi Islantiin, Liechtensteiniin ja Norjaan, ilman että näitä maita koskevat EU:n jäsenyyteen liittyvät velvoitteet ja edut."
(Kuka osa sanoa yhdenkin EU:n edun sen lisäksi, mitä ETA tarjoaa? Tähän mennessä kukaan ei ole osannut sanoa yhtään ainakaan minulle!)
Vuonna 1990 Valtionvelka oli 9,1 Miljardia.
Vuonna 1997 Valtionvelka oli 69,8 Miljardia.
Siinä tuli kerralla kunnon syömävelka josta ei koskaan päästä eroon.
Jos Suomen valtio maksaisi velkansa pois katoaisi Suomesta 83 Miljardia euroa rahaa kierrosta. Sillä voisi olla aikamoinen vaikutus elämään.
Suomi ei pysty mitenkään maksamaan koko velkaa pois.
Jos AAA-luokitus alkaa putoilemaan, tulee ongelmia.
Jos olisin vielä tätäkin tyhmempi, voisin ihmetellä, että miksi valtiot
ottavat lainaa liikepankeilta? Mutta pahoin pelkään, että tilanne voi olla
vielä vakavampi. Olen ehkä tuotakin tyhmempi. Liikaa kysymyksiä, liian
vähän vastauksia.
Ihan näin ohimennen muuten..Onko tuo Hannu plejades mikä on kuvana sinulla? Jos on niin miksi juuri se,jos sopii udella´?
>Jos AAA-luokitus alkaa putoilemaan, tulee ongelmia.>
Kyse ei ole jos vaan kun. Onko se ensi viikolla vai ensi vuonna? Seurataan tilannetta.
Et ole ollenkaan tyhmä. Ei kukaan ole, mutta kukaan ei tiedä mitä tulee tapahtumaan.
"Jos olisin vielä tätäkin tyhmempi, voisin ihmetellä, että miksi valtiot
ottavat lainaa liikepankeilta?"
Mahdottoman hyvä kysymys.. :D
Vellu,
logoni on kansainvälinen sähköyliherkkien varoitustaulu. Radiosäteily sairastuttaa (käy blogissani). Olen herkistynyt radio- ja sähkökentille ja tässä asiassa aktiivi. IT-yrittäjänä asia on minulle hankala arkielämässä. Talousasiat ovat olleet toinen lempiaiheeni jo pitkään.
eh..siis julkinen velka olematon? Kyllä kai huomaat selvän korrelaation velkaantumisella ja työttömyyden vähentymisellä?
Ja mitä Hannun kommenttiin tulee..niin sen varmasti pitäisi toimia,mutta talousromahdukset ja kriisit johtuvat pankkijärjestelmästä.
>talousromahdukset ja kriisit johtuvat pankkijärjestelmästä>
Niin johtuu ja se on täysin ennalta suunniteltua. Itse olen tehnyt johtopäätökset tästä ja nykyisin olen velaton, vähäinen omaisuuteni on osin kullassa, osin käteisessä ja osin hyödyllisissä tavaroissa, joita tarvitaan jatkossa tulevina pahoina vuosina.
Se on hyvä. Itsellä on vielä noin 20t velkaa pirtistä jäljellä,joten ei korotkaan niin kovasti oikeastaan vaikuta.
20t on pieni summa. Ajattelepa ihmisiä joilla on vaikkapa 700 000 asuntolainaa, kuten Alex Stubbilla. No, ehkä hänellä on vaikutusvaltaisia suojelijoita kun tulee tiukka paikka.
Ja niitä nuoria perheitä kenellä on 200t-300t pirtissä kiinni..
Olet Hannu toiminut tosi fiksusti. En oikein muuta tässä keksikään....:):)
terv. Eeva
Eeva, minä olen tavallaan etuoikeutettu koska olen sopivan ikäinen, lapseni ovat aikuisia ja voin toimia itsenäisesti. Surku tulee pahasti velkaisien lapsiperheiden puolesta. Yhteiskunnan tulee olla valmis olemaan heikompien puolella kun rytinä alkaa mahdollisesti ensi keväänä.
Odotin näitä tapahtumia jo 2008 mutta silloin markkinat vielä pystyivät puhaltamaan ilmaa kuplaan.
Jos kova paikka tulee, niin Suomen pitää toimia kuten Islannin. Siellä sanottiin kylmästi velkojille: "Emme maksa." Onko maa konkurssissa? Ei.
Juuri niin on toimittava. Emme maksa. Toivottavasti velkojat eivät tule hakemaan saataviaan aseiden kanssa. On hyvä, ettemme ole velkaa Venäjälle.
EU ei ole sotilasliitto eikä sillä ole omaa armeijaa. Periaatteessa on mahdollista, että juutalaiset pankkihuijarit käyttäisivät Naton tai jopa USA:n teräsnyrkkiä, mutta se on erittäin epätodennäköistä. Niillähän on täydellinen valta USA:ssa, presidentti ja kongressi ovat siellä samanlaisia sätkynukkehallitsijoita kuin EU-poliitikot Euroopassa.
Ei ollut sattumaa, että Al-qaida hyökkäsi kaksoistorneihin, niissä kun oli juutalaisten pankkeja. Väkivalta ei kuitenkaan ole koskaan ratkaisu mihinkään, sen on maailmanhistoria osoittanut. Ei auttanut 9/11-iskukaan islamistien asiaa millään lailla, vaan juuri päinvastoin.
Al-qaida = juutalaiset pankkihuijarit. Itse räjäyttivät torninsa. Samalla saatiin näppärä tekosyy hyökätä Irakiin.
Oho, äsken kehuin sinua, mutta nyt en voi. Olen asiasta eri mieltä.
EV
Eeva, ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä. Voi silti olla ystävällinen toisille. :)
Höpön pöpön, Osama Bin Laden tunnusti länsimaiselle toimittajalle, että oli suunnittelemassa iskua ja iloitsi, että tornit sortuivat juuri kuten hän oli suunnitellutkin. Digiboksini levyllä on tallessa ohjelma "Terrorismin vaiheet 3/3", missä on tuo haastattelu.
Kuuden Komisaario&Suomen apulaiset lujittavat 400 milj. Eur:n tukipaketilla virkamies- palkansaaja-byrokraatien asemaa maalla, ilmassa ja ministeriöissä.
EU:ssa on 20000 tosi kovaa direktiivibyrokraattia. Suomessa ``hyvää hallintoa`` kannattelee yli 10 kertainen määrä byrokratian kukkasia, joille ei ole tarjota parempaa roolia kuin hallituksen selkänojana oloa.
Suomessa on 900000 köyhää EU kriteerein määriteltynä.
Kuka väittä, etteikö Suomessa haluttaisi kärjistää maan kahtiajakoa
En näe muuta pelastustietä kuin paluuta 70-luvulle, eli ero Eurosta ja EU:sta. Oma valuutta on otettava käyttöön ja päälle kunnon devalvaatiot.
Rajat on ehkä pantava kiinni myös. Katsotaan mitä tapahtuu.
Edelleen häviäjien hallituksen komppaajat jaksavat valehdella uutisille, että kyllä EU ja Euro vielä nousevat tästä, mutta tilannetta ei enää poliitikkojen valheilla kyetä peittelemään kuin tilapäisesti. Vieläkin se onnistuu, kuten pörssikurssien tilapäinen nousu osoittaa.
Suomen ei tarvitse eikä kannata eristäytyä mitenkään, vaikka eroaisimme Eurosta tai jopa koko EU:sta. Päinvastoin, sittenpä vasta on vapaus käydä kauppaa muiden kanssa.
Juuri näin. Ohessa yksi tapa toimia ...
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/11/1428423/islannin-kriisin...
Ehkä intiaanien kalenteri on sittenkin oikeassa, että vuosi 2012 on viimeinen?
2012 ei ole viimeinen vuosi, mutta se päättää tietyn aikakauden. Elämme jänniä aikoja.
Euroopassa valtioiden taloustietämys on pahasti hukassa,samoin erilaisten itseään ns talousviisaina pitävien joukko on todella pieni, kaikenlaisia taloudesta puhuvia on pilvin pimein jotka meuhkaavat suu vaahdossa erilaisissa tiedotus välineissä, mutta heidän jutut voi sivuutta ja heittää roskakoriin.?
Esim Ameriikan yhdysvallat jota on pidetty taloustietämyksen mallimaana,mutta kuinka on käynyt,maa on velkaantunut korviaan myöten,useat eurooppalaiset maat on matkinut oppi-isäänsä ja kuinka on käynyt samassa suossa ollaan.?
Mihin on taloustietämys ja taloudenhoito kadonnut maailmasta kun maa toisensa jälkeen velkaantuu kiihtyvällä vauhdilla, ainoastaan Kiina taitaa valtiona olla kuivilla eli pää on selvästi vedenpinnan yläpuolella.
Euron kohtalo on veitsenterällä ja ehkä lähiaikoina selviää se kuinka siinä käy,euro valuuttana ei ollut mikään huono, mutta talouden lainalaisuudet ei kaikissa jäsenmaissa ollut ajantasalla vaan kävi kuin sille" hullulle miehelle Huittisissa joka söi enemmän kuin tienasi."
Valtiohan voisi maksaa velkansa pois vaikka ensi kuussa pelkillä eläkerahastojen rahoilla. Senkin jälkeen valtiolla olisi enemmän saatavia kuin velkoja. Tämä tapaista suunnitelmaa täällä esitetään ihan pokkana, kun vaaditaan, että valtiontalouden pitäisi olla velaton.
Italian taas kuuluu antaa roikkua löysässä hirressä vielä jonkun aikaan, että oppivat vähän nöyryyttä.
Suomen talous taas on miltei loistokunnossa ... kunhan vain joku vielä suostuisi ulkomailla ostamaan täällä tuotettuja hyödykkeitä. Aika huonosti menevät nyt kaupaksi ja näkymät eivät paljon paremmilta näytä pitkälläkään tähtäimellä, kun kaikenmaailman ylivelkaantuneet saksat investoivat velkojensa takia vähän. Onneksi Suomella on sellaisiakin kauppakumppaneita, jotka ovat hoitaneet taloutensa, hyvin kuten Ruotsi, Venäjä ja Kiina.
Hyvähän se vaan on, että meillä Suomessakin kiristetään vyötä tulevina vuosina. Mutta annas olla sitä itkupillien rivistöä, joka täällä Usarin blogeissakin tulee sditten valittamaan saavutettujen etujen mentystä.
Onko saavutettu etu ulkomaille maksaa kaikenlaisia avustuksia?
Mehän voimme ottaa käyttöön kruunun.Ruostin ja Suomen taloudet ovat integroituneita ja epäsymmetriat ovat yhteneviä
Siirrämme finanssipolitiikan hoitamisen Brysselistä Tukholmaan ja Suomen ongelmat on ratkaistu.
Raha-automaatteihin vain vaihdetaan kruunut
Ja saamme paljon järkevämmän ja pätevämmän raja-ja talouspolitiikan hoidon
Hyvä Pekka
Palatkaamme kruunua vanhempaan, oravan nahkoihin.
Oravia ei ole tarpeeksi,eikä niitä voi painaa lisää. Mutta kruunu ja sen vaatima infra on valmiina
Jos emme pääse muuten kruunuun niin julistetaan sota ja antaudutaan oitis
Kyllä oravannahkojen riittävyysongelmasta varmaan joteNkin selvitään. Pelkään vain, miten se soveltuisi kansainväliseen käyttöön. "Ouravaananehkaa".
Pekka.
Oravannahkoja saa lisää laittamalla samaan häkkiin oravia ja pähkinöitä. Oravat tekevät lisää oravia. En tosin tiedä ovatko ne niin tehokkaita kuin kanit.
Julkinen alijäämä on hoidettavissa leikkaamalla julkisen sektorin palkkoja 30 %
Varmaankin, mutta vähemmän kuin jos ajaudutaan tilanteeseen, jossa velka kasvaa 100-200 % bkt:ta ja maa on käytännössä konkurssissa ja velanotto loppuu pakolla
Kahdesta vaihtoehdosta kuitenkin se parempi
Julkinen alijäämä saadaan myös pois sillä,että valtio alkaa itse painamaan rahansa eikä lainaa sitä mistään.
Tässä me sen näemme. Mitä enemmän viemme kuin tuomme, maastamme loppuu tavarat ja maamme köyhtyy.
Aivan kusipäistähän olisi tuottaa tavaroita, joita kaikki haluavat, kuten sveitsiläiset.
Lähestyy myös viimeinen sota. Atomisota. Pienin askelein ihmiskunta kaataa itsensä. Arvaan, että lähi-idästä taas alkaa.
Vihreä puolue, eli Linkolan puolue tanssii haudoilla, kunnes heidätkin hävitetään.
Sadan vuoden päästä uusi nisäkäslaji kestää hyvin säteilyä ja luo erilaisen yhteiskunnan. Rotat. Myös erilaiset torakat pärjäävät hyvin.
Että ei huolta - maailman tulevaisuus on turvattu. Satojen miljoonien vuosien aikana myös öljyvarat uusiutuvat. Toivottavasti tulevat rotista kehittyneet kädelliset ovat viisaampia kuin tämä meidän ihmissukumme.
Tsemiä!
"Niin paljon on Jumala maailmaa rakastanut - että ihmiskunta on Jumalalle pelkkä hiirten ja amebojen valtakunta. Jumala voi lopettaa leikkikenttänsä koska haluaa." Varjoraamattu.
"Lähestyy myös viimeinen sota. Atomisota. Pienin askelein ihmiskunta kaataa itsensä."
Ydinsota nyt ei ole aivan pieni askel...
Satukirjojen teksteihin uskovat eivät ole päässeet kehittymään lapsuuden asteelta edemmäs.
Vi... . Jos syöt enemmän kuin tienaat, velkojasi perivät sinut. Tämä on kansantaloustieteiden perusoppimäärän ensimmäinen pykälä. Kansan valitsemat poliitikot eivät näitä asioita ole ymmärtäneet, kansa saa mitä tilaa, jälleen kerran.
Valaisempa lisää tuota kansantalouden perusoppimäärää.
Se ENSIMMÄINEN ihminen kenellä on ollut rahaa euroina on jos syönyt liikaa kuin on tienannut..koska ei voi maksaa korkoa pois. Sellaista ei lainata kuin seuraavalle asiakkaalle ketä tulee ottamaan lainaa. Näin ollen jokainen syö enemmän kuin tienaa TAI sitten ei ole rahaa liikenteessä ollenkaan. Lukeeko tämä myös siellä kansantaloudenperusteissa?
Pitääkö minun taas selittää. Jokut syövät esimerkiksi palkka- tai pääomatulojaan vähemmän. Raha ei kasva puussa eikä se myöskään tule seinästä. Sinä saat työpanoksesi edestä joko oravannahkoja tai euroja. Ota oravannahat. Vellu, tuolla politiikalla olet varmaankin tehnyt henkilökohtaisen konkurssin?
"Nähdäkseni se mitä tapahtuu lähi-idässä ei ole satua. Ellei sitten puhuta tuhannen ja yhden yön tarinoista."
Ai? Kuka siellä on räjäyttänyt ydinaseen? Onpa mitätön uutinen, kun on päässyt lipsahtamaan meikäläiseltä tyystin ohi.
Pankkihuijareiden tavoite on nimenomaan ollut myöntää velkaa sellaisille, joilla ei ole sitä varaa maksaa takaisin. Näin saadaan aikaan velkakierre, minkä avulla voidaan sitten kiristää poliittista valtaa.
Idiootti. Puhutaan tietenkin mitä tulee tapahtumaan. Vai luuletko, että lähi-idästä tulee rauhan auvola kun nuori islamin polvi vaatii vapautta?
Ja vapautta mihin? Tuhoamaan Israelin, julistamaan sodan länsivalloille ja ylipäinsä kenelle tahansa. Että pääsisi islamin nimessä murhaamaan ja raiskaamaan.
Siinä on islam teille pähkinänkuoressa.
Kun nyt tälle linjalle mentiin, niin: Imbesilli. Ennustuksia on kiva tehdä, mutta harvat niistä pitävät paikkansa. Iranilla on ilmeisesti ydinaseprojekti, mutta se tullaan pommittamaan maan tasalle. Voi myös olla, että ei ole ja että kyseessä on pelkkä USA:n ja Israelin juutalaisten tarve painaa Iran maahan. Vrt. Irak, mistä ei löytynyt joukkotuhoaseita. Kaiken takana on öljy. Israel on alueen ainoa ydinasevalta ja kuten historia osoittaa, sitä hallitsevat äärijuutalaiset hyvin väkivaltaista porukkaa.
En kiistä islamin vihamielistä luonnetta mutta juutalaiset eivät ole juurikaan parempia. Tämä taloussotku on juutalaisten pankkihuijareiden työtä, millä ne pyrkivät (ja ovat onnistuneetkin jo) saamaan täydellisen poliittisen vallan länsimaissa. Ja, aivan kuten muslimeissakin, vain pieni osa juutalaisista on näitä vihamielisiä ja vallanhimoisia yksilöitä, joten kaikkien muslimien ja juutalaisten leimaaminen on täysin vailla todellisuuspohjaa.
Emme tarvitse minkään uskontokunnan tai ihmisryhmän joukkomurhia, niitä löytyy maailmanhistoriasta aivan riittämiin. Väkivallalla ei voida ratkaista ongelmia, ainoastaan siirtää niitä ja luoda niitä lisää.




Kommentoi 58 kommenttia